Zaterdag is het Broez'n en warm 🌞🌞🌞🌞

De verwachtte hitte brengt risico's met zich mee. Als je jezelf niet goed verzorgt door voldoende te drinken of als je niet goed voorbereid bent op de hitte kan dat vervelende gevolgen hebben. Pas goed op jezelf en neem deze tips over hardlopen en hitte ter harte.

Doe je zaterdag mee aan de Sightseeing Run e? Dan is het belangrijk om jezelf goed voor te bereiden op het warme weer. Het is belangrijk om te beseffen dat het gevaar op oververhitting niet van buiten, maar van binnenuit komt. Omdat je je flink inspant produceert je lichaam veel warmte. Problemen gaan ontstaan als die warmte niet goed kan worden afgevoerd.

Kleding

Als het warm is heeft dunne, luchtige kleding de voorkeur. Een korte broek of tight en een singletje volstaan. Bedenk dat het bij de start nog fris kan zijn. Draag lichte kleuren, want die reflecteren het zonlicht het best.

Tempo
Je zult je streeftempo aan moeten passen. Hoeveel precies, dat is niet te zeggen. Je kunt het best je tempo meteen vanaf de start rustig oppakken.

Verzorging
De verzorging onderweg wordt extra uitgebreid met meerdere water (drink) posten. Zorg voor voldoende energie en vocht. Meteen vanaf de start! Vanwege de warmte is extra vocht (met mate) innemen gewenst. Ga daarbij af op je dorstgevoel en giet niet alsmaar bij als je merkt dat je lichaam het niet verwerkt. Drink bij voorkeur water. Maak goed gebruik van de spons- en verzorgingsposten. Ook ook een hoofddeksel is handig.

Parcours
Bekijk van te voren het parcours van het hardloopevenement. Je kunt aan de hand van de kaart van het parcours zien waar de wind mee, en waar die tegen of van opzij is. Normaal gesproken is tegenwind een grote vijand van de hardloper. Maar tegenwind (en zijwind) zorgt wel voor wat extra afkoeling. Op de stukken dat je de wind in de rug en de zon op je hoofd hebt zal het lastig zijn de warmte kwijt te raken. Loop tijdens de gehele wedstrijd door de gebouwen zoveel mogelijk rustig aan.

Reflectiemoment
Laat je streven om - tegen elke prijs - de streep te halen los en maak van elk 2km-punt een reflectiemoment: ben je nog verantwoord bezig, of ben je bezig door je grenzen heen te gaan? Als je het gevoel hebt dat je de warmte niet goed kwijt raakt (een ‘heet’ hoofd); als je een slap gevoel in de benen krijgt; als je kippenvel krijgt; als je je misselijk of duizelig voelt en je merkt dat je problemen met de coördinatie hebt: ga dan langzamer lopen en als de klachten niet verdwijnen, ga wandelen of stap uit.

Wij wensen je heel veel plezier en SUCCES.
Het is geen wedstrijd, meedoen is geheel op eigen risico